Tot wanneer is uw CEO met vakantie?

Zomer is dé periode dat CEO-fraudeurs toeslaan
“Tot wanneer is uw CEO met vakantie?”

Den Haag, 17 juni 2019 – De zomer betekent voor veel ondernemingen een rustiger periode. Maar dit is bij uitstek dé gelegenheid voor CEO-fraudeurs om toe te slaan.

Bij bedrijf X gaat de telefoon. De receptioniste neemt op. Een onbekende met een belangrijke functie vraagt naar de directeur van het bedrijf. Die is met vakantie, zo luidt het eerlijke antwoord. Een antwoord dat snel en klakkeloos wordt gegeven, maar dat de deur openzet voor kwaadwillenden.

De beller wil namelijk graag een zakelijke afspraak maken met de CEO of directeur, die dus met vakantie blijkt te zijn. De volgende vraag is tot wanneer hij of zij afwezig is. Ook die vraag lijkt onschuldig. Maar de beller krijgt zo gemakkelijk in beeld tot wanneer de vakantie loopt – en dat is exact de periode om toe te slaan. Want in die periode gaat er uit naam van de CEO/directeur een e-mail of ander digitaal bericht uit naar de financiële verantwoordelijke, met het verzoek om geld over te maken voor een zogenaamd belangrijk vertrouwelijk project, de voorbereiding van een nog geheime overname of een andere transactie die nog even onder de pet moet worden gehouden. Zo kan de komkommertijd vervelende gevolgen hebben.

ThreadStone Cyber Security vindt het belangrijk om ondernemend Nederland digitaal weerbaarder te maken, vooral het MKB. Het voorkomen van CEO-fraude is daar een onderdeel van. Uit onderzoek van de NOS in 2018 bleek dat deze vorm van oplichting steeds vaker voorkomt. In 2016 bedroeg de buit zo'n 650.000 euro, over de eerste acht maanden van 2018 was dit ruim 2,5 miljoen euro, met een verschuiving naar het MKB en de non-profitsector. De NOS verkreeg deze cijfers bij de Fraudehelpdesk. De werkelijke schade wordt nog hoger geschat, omdat bedrijven bang zijn deze fraudes te melden. (Bron: NOS)

‘Het is niet de bedoeling om bedrijven angst aan te jagen,’ zegt René van Etten, algemeen directeur van ThreadStone Cyber Security. ‘Maar op basis van cijfers en geluiden uit de markt kunnen we wel concluderen dat CEO-fraude een piek kent in de zomer. De grote zaken, die de media halen, zijn maar een topje van de ijsberg. Extra vervelend is dat verzekeraars deze schadevorm veelal niet dekken. Nog een reden voor ondernemingen om de komende maanden hier extra alert op te zijn.’

Speciaal voor organisaties die zich weerbaar willen maken tegen deze sluwe vorm van criminaliteit heeft ThreadStone een nieuwe dienst ontwikkeld.

- - - - - - - -
Meer informatie:
ThreadStone Cyber Security: René van Etten, rene.van.etten@threadstone.eu

ThreadStone Cyber Security is in 2014 gestart met één belangrijke missie: het Nederlandse en Europese internet veiliger maken. Zowel voor grote als kleinere organisaties biedt ThreadStone betrouwbare, praktische en betaalbare cybersecurity-oplossingen die het zelf ontwikkelt en levert vanuit Europa. ThreadStone was een van de betrokken partijen bij de campagne Veilig Zakelijk Internetten. Het bedrijf is gevestigd op de The Hague Security Delta.